dinsdag 13 augustus 2013

Owl Basket


Het leek me zo'n makkelijk snel patroontje om even tussendoor te haken en om er ( als ie klaar was) wol in te bewaren.


Maar niks was minder waar, en ik ben er een hele tijd aan bezig geweest.
De wol die gebruikt word in het patroon is hier natuurlijk niet te krijgen.
Maar ik het handwerkwinkeltje hier in de buurt kon ik vergelijkbare wol krijgen, dezelfde dikte en hetzelfde aantal meter per bol.
Gehaakt werd er met 4 draden op haaknaald 10 met halve stokjes.
Helaas had ik géén haaknaald 10, heb alle maten ,maar juist die 10 niet :s
Maar ik dacht dat het op 9 ook wel moest kunnen, na een paar toeren vond ik het zelfs op 9 te los worden, terwijl ik toch heel vast haak.
Dus uitgetrokken en opnieuw begonnen op haalnaald 8.
Op 2 toeren na was de mand af, maar toen vond ik toch die halve stokjes niet mooi, vond het nog steeds te los , er vielen gaatjes in en het was onregelmatig.
Zal waarschijnlijk komen omdat je met 4 draden haakt en die onmogelijk alle 4 even strak kan aantrekken.
Maar goed, ik was niet tevreden en besloot de mand in vasten te gaan haken.
Juist ja.................wéér uithalen en opnieuw beginnen. Pffffff...ik had intussen al spierballen van dat zware haken.
De vasten vond ik toch mooier, maar vond de mand nog steeds te slap.
Omdat de wol 100% wol is, wilde ik die een beetje gaan vilten.
Dus mand verdween in de wasmachine , samen met 20 tennisballen .Toen ie er weer uit kwam heb ik hem in model gezet, gevuld met fiberfill , een schoteltje op zijn kop gezet, zodat de vulling erin bleef , en met zijn onderkant in een grote honden voerbak gezet en zo heeft ie 3 dagen staan drogen.
Ik was er redelijk tevreden over, maar vond nog steeds dat de mand te slap was.
De ogen heb ik nog met een maat kleiner gehaakt, want die moesten met 2 draden gehaakt worden en die heb ik niet gevilt en er later opgezet , toen de mand droog was.
Ik heb toch nog knopen gebruikt voor de ogen, vond het ineens niet mooi zonder pupillen.
Omdat de mand ( naar mijn mening) te slap is om er wol in te bewaren, dient hij zoals ook in het patroon, om handdoeken in te bewaren.
Niet helemaal geworden dus wat ik gedacht had, maar toch wel tevreden, en intussen is de uil neergestreken op mijn badkamerkast, tussen de schelpenpotten ............


.......................en de flessenpost :)


 Het patroontje komt van Deja Jetmir

Liefs, Antoinette

30 opmerkingen:

  1. This owl is too sweet! You are so talented, love your blog!Thanks for sharing!
    Have a fabulous day!
    Hugs and love from Portugal,

    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jeetje wat een werk maar ik vind het resultaat heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje wat een geduld heb jij. Een heleboel werk en dan nog geen bolletje in. Maar ik vind hem wel heel mooi staan met de handdoeken erin. Hij kijkt zo lekker wijs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb alleen geduld met handwerken Margaret, voor al het andere komt geduld niet in mijn woordenboek voor :/

      Verwijderen
  4. inderdaad wel heeeel veel werk maar het resultaat mag er wezen,
    wij vinden hem erg leuk:D

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind hem geweldig geworden, de mijne volgt snel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De mand is de moeite waard geweest!! Hij is geweldig! Ik herken het "gerommel" met het uithalen, ik ben net zo. Misschien is het een idee om de mand van Zpagetti te maken, daar heb ik al eerder cupcake mandjes van gemaakt. Dat wordt wel stijf als je dikke Zpagetti gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik zelf idd ook aan gedacht.
      Alleen................"ik lust geen Zpagetti"
      ( maw. ik vind Zpagetti niet mooi)
      Ik dacht dat met 4 dubbel dik garen het ook wel stevig zou worden, maar niet stevig genoeg dus.

      Verwijderen
  7. Respect voor je geduld !! Bij mij zou de uil allang gevlogen zijn hihi.
    Maar deze is helemaal super !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een werk!!!!
    maar ik vind hem heel erg mooi geworden. Een aanwinst! x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jemig! Maar hij is inderdaad erg leuk geworden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is prachtig geworden hoor.
    Knap dat je zoveel geduld kunt bewaren op 1 project. Bij mij was het na de eerste uithaal toch even de afmaakbak ingegaan voor ik verder was gegaan.
    Staat leuk tussen de schelpen en de flessenpost!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje wat een geduld, maar het resultaat mag er zijn. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tjonge wat een klus, maar ontzettend mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, wat een werk heb je ervan gemaakt om 'm naar je zin te krijgen! Maar hij is heel mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de Action verkopen ze buisjes met meerdere haaknaalden voor 2 euro, daar zit volgens mij ook nr. 10 bij. Ik heb ze voor mijn dochter gekocht, kan ik die dikke ook eens gebruiken! :-)

      Verwijderen
    2. Thanks, ik ga er naar op zoek als ik bij de Action ben :)

      Verwijderen
  14. Ik heb dit patroon ook eens gekocht. .. moet hem alleen nog steeds een keer maken. Denk met zpaghetti dan is hij lekker stevig en ruim

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ondanks alle moeite vind ik de mand super leuk geworden. Misschien kan je hem opstijven met suikerwater.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou een optie kunnen zijn, ik heb zelfs nog van die ouderwetse stijfsel in huis, valt me in !
      Dankjewel voor de tip :)

      Verwijderen
    2. Je kunt er misschien ook een klein model prullenbak in zetten
      groetjes,
      Cynthia

      Verwijderen
  16. Wat een gigantische klus heb je hieraan gehad. Zo zie je dat een patroon soms simpel en leuk lijkt, terwijl de praktijk toch anders is.
    Maar, het resultaat is zo op de foto echt prachtig. Als je jouw verhaal niet kent ziet het er bedrieglijk simpel uit.

    Na alle goede tips ook een idee van mij.
    Misschien kun je het mandje steviger krijgen als je een volgende keer de tapistry haaktechniek gebruikt en combinatie met vasten. Je haakt dan extra draad mee door de vasten heen. In dit geval gebruik je de techniek dan niet om kleurenpatronen te maken in je haakwerk, maar om je haakwerk extra stevigheid te geven.
    Ook bij Iers haken wordt in het haakwerk een draad meegehaakt.

    Mijn ervaring met opstijven is dat het haakwerk dan jammer genoeg niet meer zo zacht en soepel aanvoelt, je op moet passen met vocht en wil je het wassen,dan moet je het werk daarna opnieuw opstijven.

    Toch mooi dat je jouw verhaal even met ons deelt.

    Fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat gesteven werk niet meer lekker soepel voelt en dat je het steeds opnieuw moet doen na het wassen
      De tapistry haaktechniek toepassen is een heel goed idee.
      het
      Daar zal ik een volgende keer zeker aan denken.
      Dankjewel voor de tip :D
      Het Ierse haakwerk ken ik wel, heb er zelfs een boek van, maar heb het nooit gedaan.
      Is wel prachtig werk.

      Verwijderen
  17. Nou nou dat was een flinke bevalling zeg! Knap dat je doorgezet hebt en ik vind hem echt suoer leuk. Volgens mij heeft hij het prima naar zijn zin tussen de schelpenpotten in de badkamer.
    Liefs Angelique

    BeantwoordenVerwijderen
  18. zooooooooooooooooooooo echt ja zooooooooooooooooooooo gaaf he ♥♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een werk heb je er van gehad! Maar hij is wel erg mooi geworden hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. watmooiii vind m super leuk, aar kan ik dat patroontje ergens vinden

    groetjes wilmie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroontje is hier te vinden Wilmie
      http://www.ravelry.com/patterns/library/owl-basket-2

      Verwijderen
  21. Hallo Antoinette, Het patroon is te koop via Ravelry maar jouw mand is mooier geworden. Verkoop jij jouw 'omgebouwde' in het Ned. vertaalde patroon msschien ook?? Hartelijke groet,
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie bezoekjes en de leuke en lieve reacties :)
Liefs, Antoinette