maandag 4 augustus 2014

Haken en Vilten

Haken met wol of viltwol en dan vilten, ik vind het altijd zo'n mooi effect geven.
Een tijd geleden heb ik al eens zo een paar pantoffels gemaakt.
Nu kwam ik een patroon van een beer tegen, en ik was meteen verkocht.


Toch is het niet helemaal gegaan zoals ik gehoopt had.
Het rode garen bleek wat dikker te zijn als het lichte garen, ondanks dat ze van hetzelfde merk zijn.
Daardoor is het rode gedeelte vaster gevilt als het lichte gedeelte.
Dat vind ik eigenlijk best wel jammer, maar je ziet het vaker dat de diktes kan verschillen, ondanks dat het van hetzelfde merk is.
Toch ga ik het nog eens opnieuw proberen, maar dan met een maatje kleinere haaknaald,of ik gebruik  alleen met het lichte garen.
Het patroontje komt van Thread Bears
De wol die ik gebruikt heb is Classic Wool van Patons.

Liefs, Antoinette

19 opmerkingen:

  1. Hij is wel heel erg leuk! Maar, zou je om een dichter vilt te krijgen niet juist een grotere haaknaald moeten nemen. Ik dacht nl dat hoe losser een weefsel is hoe dichter het vilt wordt. Of eerst een paar proeflapjes vilten :-) ?
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt, als het te vast gehaakt is vilt het ook niet goed.
      Het proeflapje dat ik gemaakt had, zag er eigenlijk wel goed uit.
      Maar het rode gedeelte wat dus vaster was gehaakt omdat het garen dikker was, is nu wel beter gevilt. Daarom denk ik dat het lichte gedeelte misschien toch té los was.
      De volgende keer maar wat meer testen met verschillende haaknaalden en garens ;)

      Verwijderen
  2. Hè wat jammer dat het anders uitpakte dan je dacht, maar op deze manier leer je wel weer meer over de techniek. Hij heeft nu zijn eigen unieke uitstraling, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nooit te oud om te leren hé, ik blijf gewoon oefenen en uit proberen :)

      Verwijderen
  3. Hoi Antoinette, ik vind het verschil in uitstraling wel iets hebben, juist omdat het garen ook een andere kleur heeft. Hardstikke leuke beer hoor, ik vind die oortjes zo lief..hihi
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stiekem had ik hem al op fb gezien, maar het blijft een schatje!
    Veel knuffelen! Liefde vervilt het hartje, zodat het niet meer uit elkaar kan <3

    Liefs Tante Tal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel apart dat het niet op dezelfde manier vervilt. Ik heb dat nog nooit gehad en ik heb een tas gebreid en een kussen gehaakt. Maar blijven proberen.
    Ik vind het resultaat toch wel heel erg leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel jammer dat het anders uitpakte dan je hoopte. Ik vind 'm wel héél mooi zo! Het lijkt mij best spannend om te gaan vilten, als het haakwerk klaar is. Ik ben benieuwd hoe het dan bij een volgende poging uitvalt.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze ziet er al heel poepig uit hoor, haha. Ik ben benieuwd naar een volgende, vilten geeft net even dat poezelige effect wat bij beertjes juist zo leuk is. Succes. Groeten Francien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Al pakte hij dan wat anders uit, ik vind hem subliem, hij heeft een lieve en zachte uitstraling hebben. Als je zoiets wil doen kan dat dan alleen met 100 % wol en was je het dan op 90 graden of zo. Vind het echt leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, kan alleen met 100% wol anders vilt het niet. Er bestaat ook speciale viltwol.
      Ja, ik was het op 90 graden in de wasmachine, 3 x achter elkaar gedaan.
      Ik vilt ook wel met de hand, bv. het hoedje van Michi, dat is met lontwol gevilt, dus niet gehaakt, maar dat gebeurt niet op 90 graden, maar gewoon warm water.


      Verwijderen
  9. Ik vind hem prachtig geworden. Heel apart.
    Ondanks dat het niet zo is gevilt zoals je gehoopt had vind ik hem echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is evengoed wel mooi geworden. Ik heb ook nog zo'n dergelijk project op mijn verlanglijstje staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtig beertje is het toch geworden hoor! En dat verschil, nu ik merk er niks van. Het is trouwens een prachtig patroontje!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hij is sowieso heel erg leuk geworden!!
    Heb je een handdoek bij het wassen erbij gedaan? Dat is belangrijk voor het vilten en misschien meer zeep?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. leuke blogje...ik kwam u blog tegen via marijke (marmarelblogspot) leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind hem heel mooi geworden!
    groetjes,breimaan

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie bezoekjes en de leuke en lieve reacties :)
Liefs, Antoinette